Alimentaţia inteligentă - sfaturi pentru dinţi sănătoşi - partea I

Autor: Sabina Teodorescu, studentă la Facultatea de Medicină Dentară, anul V, UMF "Carol Davila", București

Sănătate iulie 15, 2021

Alimentația trebuie să corespundă nevoilor nutritive ale organismului. Există 6 elemente de bază: glucide, lipide, proteine, vitamine, minerale și apa, fiecare îndeplinind un rol specific în organism. Efectele acestora asupra sănătății dentare sunt diverse. Dintre acestea, glucidele au un rol esențial în apariția cariei dentare, deoarece fermentează în cavitatea bucală, producând acizi sub acțiunea microorganismelor.

În continuare voi prezenta câteva alimente cu rol de protecție împotriva cariilor. Alimentele cu potențial cariogenic scăzut sunt: brânza, unele vegetale (conopida, broccoli, castravetele, lăptuca, morcovul), peștele, alunele, nucile.

  • Castravetele conține o cantitate mare de apă care ajută la spălarea resturilor alimentare, îndepărtând factorii care pot produce carii.
  • Peștele, alunele și nucile conțin acizi greși nesaturați precum cel linoleic și oleic care împiedică multiplicarea și dezvoltarea bacteriilor. De asemenea, grăsimile formează în jurul dinților un manșon protector împotriva acizilor. Un regim restrictiv, complet lipsit de uleiuri vegetale, produse lactate etc., va duce la formarea de placă bacteriană groasă, aderentă de suprafața dinților. 
  • Pâinea integrală (făina neagră de grâu), melasa și siropul de trestie de zahăr conțin fosfați și alte substanțe care neutralizează acizii.
  • Pulberea de cacao conține tanin, care inhibă metabolismul microorganismelor orale. De aceea, ciocolata, prin pulberea de cacao și untul de cacao este mai puțin cariogenă comparativ cu alte dulciuri.  
  • Laptele are efect carioprotector, prin conținutul bogat în grăsimi, proteine (cazeină), calciu și fosfați.
  • Brânzeturile:
    • Stimulează secreția de salivă
    • Realizează o peliculă de protecție la nivelul dinților
    • Eliberează ioni de calciu și fosfați, cu rol carioprotector
    • Acționează asemănător proteinelor din salivă și neutralizează acizii încă cel puțin 30 minute de la consumarea acestora.
  • Probioticele (microorganisme vii care au efecte benefice asupra cavității orale) înlocuiesc bacteriile nocive cu unele benefice. Se găsesc în produsele lactate acide (iaurt, lapte bătut) sau în anumiți înlocuitori vegetali îmbogățiți cu probiotice.
  • Fructele și legumele fibroase (mărul, morcovul, țelina) sunt alimente detergente care stimulează secreția salivei, îmbunătățesc circulația sângelui din cavitatea orală și curăță eficient dinții. Sunt recomandate pentru a înlocui gustările dulci dintre mese.

Sfaturi practice

  • Alăptați natural dacă este posibil! Laptele matern conține anticorpi și agenți antibacterieni care previn apariția cariilor, precum și factorul Bifidus care favorizează dezvoltarea bacteriilor bune în cavitatea orală. De asemenea, copiii alăptați natural își folosesc mai mult mușchii maxilari și au o dezvoltare dentară mai bună decât cei alăptați artificial.
  • Consumați băuturile dulci doar cu paiul! Astfel sunt mai puțin periculoase, deoarece nu iau contact direct cu dinții și nu rămân cantonate la nivelul cavității orale.  
  • Cel mai redus efect cariogen al alimentelor îndulcite s-a înregistrat la cereale (grâu fiert).
  • Păstrați un program al meselor adecvat! Studiile arată că dinții au nevoie de cel puțin 2 ore de pauză pentru ca mecanismele de apărare să acționeze eficient.
  • Evitați periajul dentar imediat după masă deoarece atunci dintele este cel mai vulnerabil la atacul acid, iar pH-ul este dezechilibrat, mijloacele de apărare încercând să acționeze asupra structurilor dentare. Clătiți gura cu apă simplă imediat după fiecare masă pentru a îndepărta resturile alimentare și reluați periajul la 30 de minute după masă.
  • La sfârșitul mesei consumați o bucată de brânză sau alune, nuci, gumă de mestecat fără zahăr (îndulcită cu xilitol) pentru a neutraliza pH-ul acid.
  • Evitați consumul de alimente fierbinți și reci la aceeași masă, deoarece se vor produce fisuri la nivelul smalțului!
  • Consumați mere în loc de gustări dulci între mese!

Autor: Sabina Teodorescu, studentă la Facultatea de Medicină Dentară, anul V, UMF „Carol Davila” București

Lăsați un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.