Alimentația inteligentă - sfaturi pentru dinți sănătoși - partea II

Autor: Sabina Teodorescu, studentă la Facultatea de Medicină Dentară, anul V, UMF "Carol Davila", București

Sănătate septembrie 13, 2021

În articolul precedent am menționat câteva alimente cu rol în prevenția apariției cariilor, precum și compușii activi cărora li se datorează această proprietate. În continuare, voi prezenta alți câțiva compuși benefici pentru dinți, precum și alimentele în care le putem găsi.

  • Zincul și calciul reduc placa bacteriană. Zincul se găsește în alimente bogate în proteine, precum ficatul, nucile, ovăzul și spanacul. Alimente bogate în calciu sunt produsele lactate, soia, mazărea, lintea, fasolea, semnițele de susan, conopida, broccoli și varza.
  • Fierul crește rezistența rădăcinii dentare. Sunt două categorii principale: fierul heminic, care se găsește în carne, pește și cel neheminic, din legume precum spanac, leguminoase (soia, năut) care necesită obligatoriu consumul alimentelor bogate în vitamina C pentru activare.
  • Fluorul crește rezistența dintelui, îi rotunjește vârfurile și îi atenuează relieful, ceea ce ușurează mult autocurățarea dintelui prin intermediul salivei. Se găsește în apa potabilă și în peștele oceanic.
  • Xilitolul este un îndulcitor extras din seva lemnului de mesteacăn, știuletele de porumb, ovăz și banane. Nu este metabolizat în cavitatea orală, inhibă microorganismele cavității orale și crește pH-ul salivei, reducând aciditatea. Este un agent puternic împotriva cariilor. Se recomandă utilizarea gumei de mestecat fără zahăr, îndulcită cu xilitol, de 3-5 ori pe zi, minim 5 minute.

Alimente cariogene – ce să evităm pentru a ne menține dinții sănătoși?

Alimentele considerate cariogene sunt cele care produc scăderea pH-ului cavității bucale sub 5,5. Zahărul este cel mai nociv deoarece produce o placă dentară groasă la care aderă bacteriile din cavitatea orală care produc acid, demineralizând dinții.

  • Alimentele înalt procesate precum gogoșile, chipsurile, cerealele cu zahăr mențin aciditatea bucală pe o perioadă îndelungată, datorită faptului că au tendința de a rămâne în spațiile dintre dinți.
  • Alimentele lipicioase și aderente (caramele, jeleuri, gemuri, dropsuri, guma de mestecat cu zahăr, rahat, nuga, bomboane fondante) care rămân cantonate pe dinte.
  • Produsele de patiserie și cofetărie (prăjituri, fursecuri, gogoși, biscuiți) sunt cele mai nocive deoarece combină cariogenitatea zahărului cu aderența amidonului prelucrat. Amidonul este un polizaharid prezent în mod natural în grâu, porumb, orez, cartofi. Acesta devine cariogen numai când este prelucrat termic prin fierbere sau coacere.
  • Mierea de albine este foarte cariogenă deoarece conține atât glucoză, cât și fructoză și sucroză. Nu se recomandă consumul în exces.
  • Băuturile răcoritoare carbogazoase tip Pepsi, Cola, Fanta, din cauza dioxidului de carbon și a acidului fosforic, care dizolvă dinții în timp.
  • Băuturi îndulcite precum ceaiul, dacă se consumă des între mese.
  • Sucurile naturale de fructe sunt acide și nu se recomandă consumul excesiv între mese
  • Murăturile, deoarece sunt foarte acide.
  • Tabletele masticabile cu vitamina C.
  • Obiceiurile vicioase precum mușcatul din lămâie.
  • Apele de gură care conțin compusul chimic EDTA.
  • Consumul alimentelor fierbinți dilată structura smalțului și accelerează metabolizarea glucidelor, crescând efectul cariogen al alimentelor.
  • Alimentele reci, precum înghețata, produc modificări în structura cristalină a smalțului și favorizează producerea cariei dentare.
  • La copiii cu alimentație mixtă (care consumă atât lapte matern/lapte praf cât și alimente solide) s-a observat apariția cariei de biberon, care apare înainte de vârsta de 3 ani și este o carie deosebit de agresivă, care atacă toți dinții și progresează foarte rapid, distrugând coroana dentară în numai câteva luni. Aceasta apare prin administrarea de lichide îndulcite (ex. ceai îndulcit) în special seara înainte de culcare. Apare și la copiii alăptați natural cu obiceiuri vicioase (cei care adorm cu sânul în gură).

Sfaturi practice:

  • Evitați gustările și alimentele care aderă la dinți (caramele, jeleuri, șerbet)!
  • Evitați consumul de chipsuri și biscuiți între mese. Când doriți o gustare, consumați floricele de porumb.
  • Consumați dulciurile în timpul meselor principale, nu între mese, pentru a limita efectul cariogen. De asemenea este bine să vă stabiliți un orar (o anumită masă principală sau o zi a săptămânii) în care să consumați dulciurile, pentru a preveni consumul haotic al acestora.
  • Folosiți gume de mestecat fără zahăr!
  • Consumați sucurile de fructe cu paiul, deoarece vor avea contact redus cu dinții și vor fi mai puțin cariogene.
  • Limitați îndulcirea salatelor!
  • Între mese consumați doar apă!
  • Pentru prevenția cariei de biberon: evitați administrarea lichidelor îndulcite sau impregnarea suzetei în substanțe îndulcite. Scoateți treptat mesele nocturne din alimentația copilului și opriți alăptarea la sân la vârsta de 1,5 ani.

Autor: Sabina Teodorescu, studentă la Facultatea de Medicină Dentară, anul V, UMF „Carol Davila” București

Lăsați un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.